måndag 17 juli 2017

Bär eller blommor

Bakom häcken på framsidan av huset har jag en smal passage där jag både vill ha blommor och bär. Det är klart att det krockar.

Det växer så klart bra i gruset mellan träribborna. Jag får rensa med jämna mellanrum.

Tänkte att det blir bättre om jag petade ner lite timjan som kunde ta över. Roligt, det är klart att den inte gör;) Det som frösår sig ganska friskt är ju det jag faktiskt vill ha mer av, allåkerbär.

Väldigt goda bär med lite säregen blommig smak. Så jag har nog kvar gruset och fröbanken ett tag till för jag vill gärna ha fler plantor. Har sorterna Linda och Beata och jag kan inte se skillnad på dem så det är bara att odla på i mängd så blir det nog rätt.

Det är lite bråkigt med nävorna. De vill gärna ta över. Här har jag kronnävan Rose Clair. Den blommar väldigt länge men växer på lite väl bra.

Har bytt ut den mot jungfrunäva på någon plats för att testa om den samsas bättre med allåkerbären.

1 kommentar:

Merja sa...

Så fint med gången! Kul att allåkerbären trivs. Har nog aldrig ätit några.
Ha det gott!