torsdag 9 november 2017

Ute i bäddarna

Nu har jag satt vitlöken. Det är lite bra med en jordtermometer. Ska komma ihåg att flytta in den under locket i en kallbänk så jag inte tappar bort den under snön. Jag kommer ju vilja följa hur det går för en del grönsaker. Hm, ska nog sätta en i drivhuset med!

Har öst på med kompost på en av bäddarna som det ska odlas kål på till våren. Den här komposten är mest grenar och blad från äppelträden som vi klippte i slutet av augusti. Kör allt genom kompostkvarnen så att det förmultnar snabbt. Det är redan fullt med maskar och jord i materialet. Kompostgallret - dels luktade det lite för intressant för hunden, dels vill jag inte att det blåser omkring när det blir torrare.

Salladskålen som jag satte ut i slutet av augusti kommer inte hinna knyta sig. Men den är god fint strimlad blandad med apelsin som sallad. Lite soja och rostade sesamfrön fungerar som dressing. De här får vi jobba på med att äta upp för här vill jag lägga mer kompost för det är den andra bädden som ska innehålla kål till våren.

Tatsoi ska jag verkligen sätta mer av till nästa höst. Förgrodde och planterade ut i slutet av augusti.

Växer snällt och lyckas se ut som på bilden på fröpåsen!

Visst är den snygg! Ja, jag har ju inte lagat mat på den än. Den står så snyggt och är köldtålig så det är annat som måste användas först.

Källfränen och den höga salladssenapen i bakgrunden går bra att odla i lite mindre mängd. De är väldigt peppriga och lite går lite mot pepparrot i smaken. Goda men inget man äter i mängder.

Inga kommentarer: